E-İhracat Hizmetleri

E-ihracat, global pazarların birleştiği, yenilikçi online ticaretin sınır ötesi kapsamda gerçekleştirilmesini ifade etmektedir.

E-ihracat, Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi (ETGB) kapsamında ve mikro ihracat kuralları çerçevesinde yapılır. ETGB kapsamında yapılan ihracat gönderisinin ağırlığı 300 kilogramın ve toplam değeri 15.000 Euro’nun altında  olmalıdır. ETGB sayesinde artık yurtdışına ürün göndermek yurtiçinde Ankara’dan İstanbul’a ürün göndermek kadar  kolay hale gelmiştir. Klasik ihracatta karşılaşılan maddi ve operasyonel zorluklara e-ihracatta karşılaşılmaz. E-ihracat sürecinde ETGB anlaşmalı lojistik firmaları ile çalışılacağı için bütün operasyonel süreçler lojistik firması tarafından üstlenilerek mikro ihracatın çok daha hızlı ve kolay gerçekleşmesi sağlanır. Tüm bunlara büyük çerçeveden baktığımız zaman “E-ihracat nedir?” sorusunun yanıtını bulmuş oluruz aslında.

Yapılan satışın ağırlığı 300 kilogramı ve 15.000 Euro’yu geçerse normal gümrük beyannamesi düzenlenmesi mecburidir. ETGB ücretsiz olmasına rağmen normal beyanname ücretlidir. Ücretsiz olan ETGB, dijital ortamda gümrük müşavirlerine ihtiyaç olmadan düzenlenebilir. Dış ticarette kullanılan birçok belgeyi ortadan kaldıran ETGB, mikro ihracat süreçlerini kolaylaştıran ve hızlandıran bir beyandır.

Image

1.1 Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi (ETGB)

ETGB; lojistik firmalarının ihracat ve ithalat yapan firmalar için dijital ortamda düzenlediği ve bu sayede mikro ihracat süreçlerini hızlandırıp kolaylaştırdığı bir beyannamedir. ETGB kapsamında yapılan e-ihracat ürünlerinin 300 kilogramın ve 15.000 Euro’nun altında olması gerekmektedir.

E-ihracatın avantajları nelerdir?

  • Maliyeti geleneksel ihracata göre çok daha azdır.
  • Ödeme almak için banka teminatına gerek yoktur; online ödeme kuruluşları ile anlaşma yapılabilir.
  • E-ihracat ile risk minimize edilir. Mesela klasik ihracatta yaşanacak herhangi bir sorunda milyonlarca lira zarar edilebilir iken e-ihracat ile böyle riskler en az seviyeye indirilir.
  • Hedef pazara ulaşmak geleneksel ticarete göre çok daha kolaydır.
  • Klasik ticaretteki gibi ürünlerin sertifika veya uyumluluk belgesi gibi prosedürlere ihtiyacı yoktur.
  • E-ihracat, ekonomik dalgalanmalardan minimum seviyede etkilenir; döviz girdisi bu tür dalgalanmaları faydaya dönüştürebilir.
  • Döviz kuru farkları, gelirleri katlayabilir. TL ile alınan bir ürün dolar kurundan satılınca kâr edilebilir.
  • E-ihracat yapan firmalar devlet tarafından verilen destek ve teşviklerden faydalanabilirler. Örneğin; vergi iadesinden sebebiyle KDV ödenmez.
  • Hedef pazar olarak herhangi bir ülke olarak seçilebilir. Pazar seçiminde öncelik firmanın yayılma politikasıdır sadece. Pazar seçmek için firmanın yayılma politikası önceli

Klasik İhracat ve E-ihracat Arasındaki Farklar Nelerdir?

Klasik ihracat, fazlasıyla katı kurallar birleşiminden oluşmaktadır. Klasik ihracat; ticaret hukuku, ülke güvenliği, insan sağlığı, mali işlemler gibi çok fazla detaya bağlıdır. Dolayısıyla kurallar bütünün her zaman var olması ve uygulanması gerekmektedir. Bütün bunlar birleşince de maliyetlerin ve süreçlerin uzamasına sebep olarak firmaları e-ihracatı tercih etmeye  itmektedir.

✔ Klasik ihracatta ürün, satış tutarı, lojistik tercihi, ürünün gönderildiği ülke gibi çok fazla detay vardır ve bu detaylara dikkat etmek gerekir. Bu detaylarda yaşanacak sorunlar teslimat sürecini uzatacaktır. Fakat e-ihracat işletmeden müşteriye gönderim sağlanabildiği için çok fazla enerji ve zaman harcamak gerekmemektedir.

✔ E-ihracatta direkt satıcıdan alıcıya gönderilen ürünlerde ülkenin gümrükleme vergi muafiyetinden yararlanılmaktadır.  Fakat klasik ihracatta işletmeden işletmeye gönderim gerçekleştiği için gümrükleme vergi muafiyetinden yararlanmak söz konusu değildir.

✔Klasik ihracatta efor gerektiren birçok lojistik süreç  prosedürleri bulunmaktadır. Fakat e-ihracatta temel iki taşıma sistemi vardır. Bunlar: Delivered Duty Paid (DDP) ve Delivered Duty Unpaid (DDU).

✔Klasik ihracatta taşıma yöntemi, taşımaya uygunluk için alınması gereken izinler ve belgeler, nakliyat süreci, ürünlerin sorunsuz şekilde teslimi ve benzeri gibi komplike ve efor gerektiren birçok ayrıntı bulunuyor. E-ihracatta ise temel olarak iki taşıma seçeneği mevcut: Delivered Duty Paid (DDP) yani gümrük vergileri ödenmiş teslimat ve Delivered Duty Unpaid (DDU) yani gümrük vergilerinin müşteriye fatura edildiği taşıma.

Neden E-İhracat Yapmalısınız?

Günümüzün popüler ticaret türü e-ihracattır. Bunun sebebi ise mikro ihracat, e-ticaret ve müşterinin kesişim noktası olmasıdır. E-ihracat doğrudan bireysel müşteriye yapılan bir satış türü olduğu için bireysel müşteriler adına KDV’siz fatura düzenlenebilir. Ayrıca KDV iadesinden, bankaların ve devletin sunduğu teşvik ve kredilerden faydalanılabilir.

E-ihracat için hedef kitle ve pazar analizi doğru yapılabilirse oldukça karlı bir ticaret türüdür. Doğru bir pazarda doğru ürünler pazarlanabilirse bireylere, şirketlere ve ülke ekonomisine finansal katkı sağlar.

E-ihracat yapmak için şu sebepleri sıralayabiliriz;

  • E-ihracat, dış pazarlara açılmayı sağlar.
  • Karı arttırır çünkü siparişlerin tutarları iç piyasaya göre daha yüksektir.
  • Geniş çaplı ihracatlar için temel oluşturur.
  • İç piyasada yaşanan dalgalanmalar ve rekabet ortamına karşı koruma sağlar.
  • Firmaların iyi bir imaj oluşturmasına katkı sağlar.
  • Devlet teşviklerinden yararlanılarak maliyetler düşürülebilir.
  • Klasik ticarette bulunan katı kurallar e-ticarette bulunmaz.
  • KDV iadesi alınabilir ve KDV’siz fatura düzenlenebilir.
  • B2C gümrükleme vergi muafiyetleri geçerlidir.
  • Ülkeler arasında yapılan gümrük anlaşmalarından ve ikili anlaşmalardan faydalanılabilir.
  • İş ile ilgili süreçler yetkilendirilmiş taşıyıcı firmalar tarafından yürütülür.
  • Kurallar klasik ihracata göre kolay uygulanabilir.
  • Marka tescil sertifikasına gerek yoktur.
  • Belgelerin apostil şerhi ve belgelerin tercüme edilmesi gibi uygulamalara ihtiyaç yoktur.

 

E-ihracata Nasıl Başlamalısınız?

E-ihracat iki farklı yöntemle yapılabilir. Satıcılar sektörleri için en uygun yöntemi seçerek işe başlayabilirler. Kolay, hızlı ve masrafsız olan yöntem e-ihracat sitelerinde satış yapmaktır. Türkiye’deki e-ticaret sitelerinin benzerleri yurtdışında da bulunmaktadır. Bu e-ihracat platformları sayesinde dünyanın farklı yerlerindeki milyonlarca insana kolayca ulaşabilirsiniz. Global e-ihracat platformları olarak; Amazon, Etsy ve eBay sayılabilir. Bu gibi platformlarda hesap açarak satış yapabilirsiniz. İşlem masrafları klasik ihracat prosedürleri ile kıyaslanamayacak kadar azdır.

İkinci bir yöntem olarak ise kendi web sitenizi kurabilirsiniz. Web sitenizde ürünlerinizi sergileyebilir, satış yapabilir, kendi satış ve pazarlama stratejilerinizi belirleyebilirsiniz. Web sitenizin kullanıcılar tarafından ziyaret edilmesi için arama motoru optimizasyonu gibi (SEO) araçlar kullanabilir veya uzmanlardan destek alabilirsiniz. Buna ek olarak dijital platformlarda görünürlüğünüzü arttırmak için reklam bütçesi ayırmalısınız. Eğer yeni başlayan bir e-ihracat satıcısı iseniz kendi web sitenizi kurmak yerine hali hazırda bulunan e-ihracat sitelerinden satış yapmanızı veya e-ihracat danışmanlığı almanızı önermekteyiz. Böylece başlangıç için risksiz ve masrafsız yöntem seçmiş olacaksınız.

E-ihracat Yapılabilecek Platformlar

E-ihracat yapmaya başlamanın en pratik yolu global pazarda satış yapmaya imkan veren platformlardır. Bu platformlar aracılığıyla yurt dışında bulunan bireysel müşterilerinize satış yapma imkanı sağlayabilirsiniz. Globalleşmenin ve dijitalleşmenin getirdiği avantajlar sayesinde e-ihracatın önündeki engelleri ortadan kaldırmaktadır. Global pazaryerlerinde satış yapmak için şu platformlardan faydalanabilirsiniz:

  • Amazon
  • eBay
  • Etsy
  • Alibaba
  • Aliexpress

E-ihracat Kargo İşlemleri Nasıl Yürütülür?

E-ihracat süreci için en önemli başlıklardan birisi kargo işlemleridir. E-ihracat kargo işlemlerinde gönderinin bedeli 15.000 Euro’yu ve ağırlığı 300 kilogramı geçmemelidir. Bu koşullardaki gönderiler gümrük müşavirliği hizmetlerine tabi değildir ve ETGB ile e-ihracat kargo firmaları tarafından gönderilir.

E-ihracat kargo işlemleri anlaşmalı kargo firmaları tarafından gerçekleştirilir. Türkiye’de hizmet veren e-ihracat kargo firmaları şunlardır;

  • DHL,
  • FedEx,
  • TNT,
  • MNG Kargo
  • PTT,
  • Yurtiçi Kargo,
  • Express Kargo,
  • UPS.

E-ihracat kargo işlemleri yürütülmesi için dikkat edilmesi gereken bazı hususlar şunlardır;

  • Gümrüksüz bir şekilde yurtdışına mal göndermek istiyorsanız ürün fatura bedeli 15.000 Euro’nun ve 300 kilogramın altında olmalıdır. Bu sınırların üzerine çıkılırsa detaylı beyan işlemlerinin yapılması gerekmektedir.
  • E-ihracat kargo gönderileri için dolaylı temsil yetki belgesi, ihracat bilgi formu (iş emri), Maliye onaylı fatura (Türkçe, İngilizce) gibi evraklar gerekir.
  • Gönderilerin KDV vergilerinin indirim konusu yapılmayan kısmı iade olarak alınabilir.
  • E-ihracat kargo için ETGB (Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı) gerekir. Bu belge elektronik ortamda düzenlenen bir beyandır.
  • ETGB beyanları, lisanslı taşıyıcı firmalar tarafından düzenlenebilir.
  • E-ihracat için kati ve satış amaçlı ihracatlar lisanslı kargo firması ile gönderilebilir. Farklı rejim gerektiren, örneğin fuar amaçlı gönderiler e-ihracat kapsamı dışındadır.

E-ihracat Yapabilmek İçin Bilinmesi Gerekenler

E-ihracatta online satış kanalları sayesinde kolayca satış gerçekleştirebilirsiniz. Satış sürecinde fiziksel bir mağazayı zorunlu kılmadığı için zamandan ve maliyetten büyük ölçüde kar sağlamaktadır. Eğer halihazırda bir satış noktanız varsa o zaman da ürünlerinizin global pazarda yer edindirebilirsiniz.

E-ihracat devlet tarafından belirlenen mikro ihracat kurallarına tabidir ve ETGB kapsamında değerlendirilir. Güncel mikro ihracat süreçlerinde şu kurallara uymak gerekmektedir:

  • Yurtdışına gönderilen ürünlerin ağırlığı 300 kilogramı  aşmamalıdır.
  • Gönderilerinin değeri  000 Euro  altında olmalıdır.
  • Yurtdışı satışlı ürünler için KDV’siz fatura kesilmelidir.
  • Bahsedilen koşullar sağlandığında yurtdışı gönderilerinde gümrük müşavirinden destek almak zorunlu değildir.
  • Yine bu koşullar dahilinde satış gerçekleştirilen ürünler için KDV iadesi alınabilir.

Uyulması gereken mikro ihracat koşulları haricinde satılmak istenen ürünler, online satış kanalları, hedef kitle, hedef pazar, karlılık oranı ve beklentiler tamamen satışı gerçekleştirecek kişi veya firmaya bağlıdır.

E-ihracat Yapan ve Yapmak İsteyenler İçin Yararlı İpuçları

E-ihracat konusunda yeniyseniz ve ne yapacağınıza dair bir bilginiz yoksa aşağıdaki ipuçlarına göz atarak bilgi sahibi olabilirsiniz;

✔ E-ihracat yaparken devletin geçici veya uzun süreli muafiyetlerinden, teşviklerinden ya da desteklerinden yararlanabilirsiniz. Bu sayede pek çok avantajdan yararlanabilirsiniz.

✔ E-ihracat üzerinden satış yaparken vergileri ödenmiş teslimat yöntemini yani DDP seçerek müşterilerinizin memnuniyetini arttırabilirsiniz. Alıcınıza sağladığınız her kolaylık tercih edilme oranlarınızı arttırır ve firmanızın isminin daha çok duyulmasını sağlar.

✔ SEO, Google Adwords, Facebook Ads gibi araçlardan yararlanarak ürünlerinizin ve web sitenizin görünürlüğünü arttırabilirsiniz. Web sitesine gelen potansiyel müşteriler için karmaşık olmayan, pratik bir site yapısı, alışverişi tamamlamaya yönelik hızlı adımlar da satışlarınızın artmasında önemli rol oynuyor.

✔ Bu işin profesyonellerini barındıran SUN&SUN’ dan E-ihracat Danışmanlığı Hizmeti alarak sektörel anlamda her zaman güncel ve bilgili kalabilirsiniz.

E-İhracat Desteği

Ticaret Bakanlığı e-ihracat ve e-ticaret gerçekleştirmek isteyen işletmelere birçok farklı destek sunmaktadır. Özellikle reklam/tanıtım destekleri oldukça caziptir.

E-İhracat Tanıtım / Reklam Desteği ve Kapsamı

İşletmelerin e-ihracat reklam/tanıtım giderlerinin bir miktarı devlet tarafından karşılanmaktadır. Bu kapsamda internet, tasarım ve reklam destekleri dikkat çekmektedir.

Özel Tanıtım Giderleri

  • Online olanlar da dahil olmak üzere zincir marketlerin raflarına girmek için bir defalığına mahsus yapılan ödemeler (Listeleme bedeli)
  • Satışa konu olmayan ve üzerinde markanın yer aldığı tanıtım malzemeleri
  • Ürünlerin satışa sunulduğu (üzerinde markanın iletişimi yapılan) standlar/soğutucular

Tadım Aktiviteleri Giderleri

  • Etkinlik (show, defile, konferans gibi) etkinlik düzenleme gideri
  • 3 aya kadar geçici (pop-up) mağazacılık aktivite gideri
  • Halkla ilişkiler (PR) ajansı ücret ve komisyonları

Diğer Reklam ve Tanıtım Giderleri

  • Toplu e-posta, SMS, MMS gönderim giderleri
  • Tanıtım filmi yapımı gideri
  • Sponsorluk giderleri

Reklam ve Tanıtım Desteği Kapsamında Olmayan Giderler

  • Yemek, ulaşım ve konaklama giderleri
  • Tanıtım malzemelerinin nakliye giderleri
  • Türkçe yapılan reklam ve tanıtım giderleri
  • Yurt içine yönelik reklam ve tanıtım giderleri
  • Yurtdışında Türkçe yayın yapan yayın organlarında yayınlanan reklam ve tanıtım giderleri

Yeni Medya (İnternet) Tasarımları ve Reklamları Desteği:

  • İnternette verilen reklamların giderleri
  • Web sitesinin tasarım giderleri
  • Sosyal medya hesaplarının ve reklamlarının giderleri
  • E-ticaret sitesi tasarım giderleri
  • Mobil uygulaması tasarım giderleri
  • Arama motoru ve dijital platformdaki tanıtım giderleri
  • Hedef ülkenin dilinde hazırlanmış dijital katalog giderleri

TV ve Radyo Reklamları Desteği (Geleneksel Medya):

  • TV reklamları, sponsorluk
  • Radyo reklamları, sponsorluk

Basılı Geleneksel Reklam Türleri (Geleneksel Medya)

  • El ilanı, afiş ve broşür tasarım giderleri
  • Gazete giderleri
  • Dergi giderleri
  • Mağaza ve dergi ve kataloğunda reklam verme gideri

İç ve Dış Mekan Reklamları (Geleneksel Medya)

  • Tv gibi elektronik ekranlarda yer alma giderleri
  • Tabela, bilboard gibi reklam afişlerinde yer alma giderleri
  • Bina, cephe gibi yerlere reklam verme gideri
  • Duraklarda ve toplu taşıma araçlarında yer alma giderleri

E-İhracat Desteği Başvurusu Nereye Yapılır ve Şartları

Başvuru, işletmenin üye olduğu ihracatçılar birliğine yapılmalıdır ve sonraki tüm süreç de yine ihracatçılar birliği üzerinden yürütülür.İşletmelerin ihracat / e-ihracat desteğinden faydalanabilmeleri için bazı şartları yerine getiriyor olmaları gerekmektedir. Bu şartlar aşağıdaki gibidir:

  • Limited veya anonim şirket olmak.
  • Yurt içi ve yurt dışı marka tescili yaptırmış ya da başvurusunda bulunulmuş olmak. (Yurt dışı marka tescili ile ilgili ayrıca bir ihracat desteği bulunmaktadır.)
  • Eğer hedef ülkede hali hazırda bir mağaza veya ofis varsa marka tescil başvurusu aranmaz.
  • Faaliyet gösterilen sektördeki ihracatçılar birliğine üye olunmalıdır.
  • Yapılan reklam ve tanıtım harcamaları faturulandırılabilmelidir.

E-İhracat Desteği Miktarı

Türkiye üretilen ürünler için yapılacak reklam/tanıtım giderlerinin %80’lik kısmı 4 yıllığına devlet tarafından karşılanmaktadır. Eğer seçtiğiniz hedef ülke Ticaret Bakanlığı’nın belirlediği öncelikli ülkeler arasında ise +%10 oranında bir destek daha eklenir.

Yapılacak yardımlarda bazı kısıtlamalar bulunmaktadır. Yıllık reklam/tanıtım gider desteği 250.000 $’dan fazla olmamalıdır. Hibe desteklenme oranı %50’dir.Şayet işletmenin hedef ülkede ofis veya mağazası var ise bu setek tutarı 150.000 $’a düşmektedir. Ayrıca harcamaların faturalarının kesim tarihinden itibaren 6 ay içinde ihracatçılar birliğine teslim edilmelidir.

Bahsedilen desteklere ek olarak daha geniş kapsamlı bir program olan Turquality destek programına katılım sağlanabilir. Türkiye’yi temsil edecek kapasitedeki markalar Turquality web sitesindeki formu doldurup 85’in üzerinde puan almalıdırlar. Buna ek olarak da minimum bir hedef ülkede marka tescilinin bulunması gerekmektedir.

Bir diğer program da Ticaret Bakanlığı’nın ve KOSGEB’in Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelere (KOBİ) verdiği hibe desteğidir.

Dikkat edilmesi gereken konu aynı ürün veya hizmet alımı için aynı anda iki farklı kurumdan destek almak mümkün değildir.  Ayrıca hibe ödemelerinin firmalara ulaşması 5-6 ayı bulabilmektedir.

E-İhracat Devlet Destekleri Konusunda Mevzuat Önerileri

E-ihracat devlet destekleri mevzuatında kimi zaman pratikte bazı sıkıntılarla karşılaşılabilir. Ticari hayatta devlet desteklerine dair sık karşılaşılan problemli hususlar şunlardır:

 

Fullfillment by Amazon (FBA) Harcamalarının Teşvik Kapsamına Alınması: Amazon, Apple’dan sonra dünyanın en değerli ikinci şirketi niteliğindedir. Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de birçok firma Amazon üzerinden e-ihracat yapmaktadır.

Yurtdışı ülkelere yapılan ihracatlarda depolama hizmetleri oldukça önemlidir. Büyük e-ihracat şirketlerinin depolama hizmetleri olmazsa yurtdışı satışlarından kar etmeleri zordur. Eğer depo olmazsa uluslararası gönderim maliyeti artarak rekabetçiliği azaltmaktadır. Fakat firmaların depo kiralamaları da firmaya fazladan maliyet çıkarmaktadır. Tüm bu engelleri aşmak isteyen firmalar Amazon’un sunduğu Fullfillment by Amazon (FBA) hizmetini kullanmaktadırlar. Bu hizmet sayesinde firmalar ürünlerini yurt dışındaki Amazon depolarında tutmaktadırlar. Ürünlerin depolanmasından üreticiye ulaşmasına kadar geçen tüm süreci (iade süreci dahil) Amazon yürütmektedir.

2010/6 sayılı Yurt Dışı Birim, Marka ve Tanıtım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ kapsamında yurt dışında ihracat amaçlı tutulan depoların teşvik kapsamındadır. Depolardaki ürünlerin Türk menşeli olmasının kontrolü, ticari ataşemizin deponun fiziki kontrolünü yapmasının imkansızlığı gibi konular, FBA hizmetinin teşvik kapsamında olmasının önündeki engellerden bazılarıdır. Bu sebepten dolayı 2010/6 sayılı Yurt Dışı Birim, Marka Ve Tanıtım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ kapsamında FBA hizmetinin teşvik kapsamına alınması ihracatçılarımız için büyük bir teşvik olacaktır.

Mevcut Türkçe Sitelerin E-İhracata Hazırlanması İçin Yapılan Harcama Bedellerinin Teşvik Kapsamına Alınması: İhracata yeni adım atan firmaların web sitelerinin teşviklendirilmesi hususudur. Bilindiği üzere 2010/6 sayılı tebliğe ilişkin “EK-10 Reklam Tanıtım ve Pazarlama Faaliyetleri” belgesinde tanımlanan destek faaliyetlerinden biri de web sitesi tasarımıdır. Firmalardan, ayrı bir domain alarak Türkçe siteden tamamen bağımsız bir e-ihracat sitesi hazırlamaları istendiğinde ticari hayatın gerekliliği olarak farklı problemler ortaya çıkmaktadır (Çeşitli dil versiyonlarındaki fiyatların senkronizasyon problemi, SEO uygulamalarındaki güçlükler vb.). Bu bağlamda firmalarımızın mevcut web sitelerini farklı bir tasarım ve yeni diller ekleyerek güncellemelerine ilişkin bedellerin teşvik kapsamına girdiği açıkça belirtilmelidir.

Teşviklerden Yararlanmak İçin Reklam Yapılan Her Ülkede Marka Tescil Zorunluluğunun Kaldırılması: E-ihracatın olmazsa olması tartışmasız sosyal medya reklamlarıdır. Fakat firmaların reklam kalemleri oldukça fazladır. Devletin sosyal medya teşviklerinde aranan reklam yapılan ülkelerin her birinde marka tescil başvurusu olması şartı küçük e-ihracat firmaları için büyük maliyet oluşturmaktadır. Bu sebeple mevzuatta tereddüt olmayacak şekilde sosyal medya reklamlarının birden çok ülkede yayınlanması durumunda reklamın yayınlandığı ülkelerin herhangi birinde marka tescil başvuru yapmanın devlet teşviklerinden yararlanmak için yeterli olacağı hususu özellikle belirtilmesi durumunda bu e-ihracatı destekleyecek ve firmaların ihracat desteğinden yararlanma oranını artıracaktır.

Sosyal Medya Reklamlarının Şirket Kredi Kartından Yapılma Zorunluluğunun Kaldırılması: “Döviz Kazandırıcı Hizmet Ticaretinin Desteklenmesi Hakkında Karar” kapsamında hizmet ihracatı yapan firmalar, reklam harcamalarını şirket ortağı veya çalışanının şahsi kredi kartıyla yapabilmekte ve bu tutar teşvik kapmasında gösterebilmektedir. Fakat mal ihracatı yapan firmaların sosyal medya reklam harcamalarını şirket çalışanlarının şahsi kredi kartından yaparlarsa bu tutar destek kapsamına girmemektedir. Mal ihracatı yapan firmaların tanıtım giderlerini şirketin kredi kartından yapmaları gerekmektedir.

Tanıtım, Reklam ve Pazarlama Desteğinde Geriye Dönük Başvuruların Süresinin 1 Yıla Çıkarılması: Mal ihracatı yapan firmalar 6 ay geriye dönük sosyal medya reklamlarını teşviklendirebilirken hizmet ihracatı yapan firmalar için bu süre 1 yıldır. Mal ihracatı yapan firmalar için de sürenin 1 yıla çıkarılması faydalı olacaktır.

Sosyal Medya Reklamlarına Ait Belgelerde Ataşe Onayının Kaldırılması: Facebook ve Google faturaları yurtdışında düzenlenen evraklar oldukları için tanıtım desteğinden faydalanmak isteyen firmaların bu faturaları Dublin’deki ticaret ataşesine onaylatmaları gerekmektedir. Bu durum mal ihracatı yapan firmalar için geçerlidir. Hizmet ihracatı yapan firmalar için bu durum söz konusu değildir. Faturaların Dublin ataşesine gönderilmesine kadar geçen süre hem ihracatçıları yormakta hem de bürokratik iş yükü oluşturmaktadır. Fakat sosyal medya reklamlarının faturaları İhracatçı Birliği yetkililerince online olarak kontrol edilebilecek ve suistimale açık olmayan faturalardır. Bu sebepten dolayı ataşelik onayının kaldırılması zorunlu olarak görülmektedir.

Sosyal Medya Reklamlarının Panel Üzerinden İncelenmesi ve Personele Bu Yönde Eğitim Verilmesi: Facebook gibi sosyal medya araçları faturalandırma yaparken çok fazla belge talep etmektedir. Destek almak isteyen ihracatçılar bu süreci zaman kaybı olarak görüp ve birçoğu bu destekten faydalanmaktan vazgeçmektedir. Faturaların ve görsellerin elektronik ortamda incelenmesi hem suistimallerin önünü alacak hem de işlemleri hızlandıracaktır.

Personel Sayısının Yetersizliği Sebebiyle Destek Başvurularının Sonuçlanma Sürelerinin Fazlalığı: Destek başvurularının sonuçlanması 6 ay kadar bir süreyi bulmaktadır ve bu da ihracatçıları zorlamaktadır. Bu sürecin kısaltılması e-ihracat yapacak firmaların daha fazla reklam yaparak daha çok satış yapmalarını sağlayacaktır.

Dijital Pazarlama Ajansları Aracılığı İle Verilen Sosyal Medya Reklamlarının Destek Kapsamında Olduğu Hususunun Netleştirilmesi: Firmalara dijital pazarlama alanında reklam veren ajanslar üzerinden sosyal medya reklamları veren e-ihracatçıların ajanslardan aldıkları faturalar tanıtım reklam desteği kapsamında değerlendirilmelidir.

Yurt Dışı Pazaryerleri Komisyon Desteği: Yurtdışı pazaryerlerine ödenecek komisyon bedelinin bir kısmı, devlet desteği kapsamında satıcılara geri ödenebilmektedir. Bu çalışmayla beraber kayıt dışının önüne geçilecektir.

E-İhracat (B2C) Gümrük Vergisi Muafiyetleri

E-ihracat kapsamında ülkemizde uygulanan gümrük vergisi ve KDV teşvikleri şu şekildedir:

  • Avrupa birliği ülkelerine yapılacak e-ihracat 22€’ya (avro) kadar Gümrük Vergisi ve KDV’den muaftır. Sipariş değeri 22 – 150€ (avro) arasında ise sadece KDV ödenir.
  • Rusya, Belarus ve Kazakistan’a gerçekleştirilecek e-ihracat da ise 1.000€’ya (avro) kadar gümrük vergisi ve KDV muafiyeti bulunmaktadır. Bu ülkelerde alıcıların aylık kotaları bulunmaktadır. Kotasını dolduran müşterilere yapılan satışlarda gümrük muafiyetinden faydalanamamaktadır.
  • Azerbaycan’a yapılacak e-ihracat tutarı 500€’ya (avro) kadar gümrük vergisi ve KDV’den muaftır. Burada yine alıcıların aylık kotaları bulunmaktadır. Kotasını dolduran müşterilere yapılan satışlarda gümrük muafiyetinden faydalanılamaz.
  • Ukrayna’ya gerçekleştirilecek e-ihracat da 150€’ya (avro) kadar gümrük vergisi ve KDV’den muaftır. Burada da alıcıların aylık kotaları bulunmaktadır. Kotasını dolduran müşterilere yapılan satışlarda gümrük muafiyetinden faydalanılamaz.
  • ABD ve Avustralya’ya gerçekleştirilecek e-ihracat da ise 800$ (dolar) altında kalan siparişlerde gümrük vergisi ve KDV muafiyeti vardır. Bu ülkelerde kota olmamakla beraber sıkı kurallar bulunmaktadır.
  • Körfez işbirliği ülkeleri olan Katar, Suudi Arabistan, BAE, Kuveyt ve Umman’a gerçekleştirilecek e-ihracat da 270$’a (dolar) kadar gümrük vergisi ve KDV muafiyeti bulunmaktadır. Bu ülkelerde de kota olmamasına rağmen sıkı kurallar bulunmaktadır.
SunAndSun
jojobetCasibom GirişJojobet Giriş YapcasibomMeritking Girişholiganbet girişbaywincasibom güncelcasibom girişdeneme bonusuCASİBOM GÜNCEL