Tüm yatırım teşvik danışmanlığımız tek başlıkta! Bölgesel yatırımlarınız için alabileceğiniz teşvik belgesi ve muafiyet işlemleriniz ile ilgili hizmet veriyoruz.
TÜM YATIRIM TEŞVİK
DANIŞMANLIĞIMIZ TEK BAŞLIKTA
İLE İLGİLİ HİZMET VERİYORUZ
YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANLIĞI
HIZLI İLETİŞİM
SUN AND SUN OLARAK
YATIRIM TEŞVİK BELGESİ DANIŞMANLIĞI KAPSAMINDA VERDİĞİMİZ HİZMETLER;
- Teşvik Alınacak Yatırımın Analizi
Yatırım konusunun uygulanabilirliği, öngörülen istihdam sayısı, sektörü ve sabit maliyet tutarı (makine, arsa, inşaat ve diğer giderler) gibi kalemler değerlendirilerek analiz edilir.
- Teşvik Özelinde Teknik Süreç Yönetimi
Yetkilendirme, bilgi girişi işlemleri, ön başvuru işlemleri, finansal kiralama işlemleri ve gerçekleşme gibi aşamaların yürütülmesi ve takibi yapılır.
- Yatırım Teşvik Revize İşlemlerinin Yapılması
İlgili uzmanın talepleri doğrultusunda E-TUYS sistemi üzerinden revize işlemleri gerçekleştirilir.
Her sektör, bölge, yatırım tutarı, yatırım cinsi, alınacak makine teçhizat vergilendirmeleri, yurt dışından ülkeye makinenin çekilmesi, gümrük müşavirliği ile ID paylaşımları ve beyanname süreçlerinin yürütülmesi sağlanır.
- Teşvik Belgesi Tamamlama/Kapatma İşlemleri
Yatırım bitince tamamlanma vizesinin çıkarılması ve belgenin kapatılması sağlanır.
- Teşvik Unsurlarının Kullandırılması
TMS-20 standardı kapsamında devlet teşviklerinin muhasebeleştirilmesi sağlanır. Ayrıca şirkete en uygun olan finansal hesaplama yöntemi seçilir, gider azaltıcı unsurların netleştirilerek girişinin yapılması hususunda danışmanlık hizmeti verilir.
YATIRIM TEŞVİK BELGESİ
NEDİR?
Yatırım teşvik belgesi, üretimde yüksek katma değer yaratmak, bölgeler arası ekonomik dengesizlikleri gidermek, istihdam yaratmak ve dünya ölçeğinde rekabet gücü sağlamak için yatırımların ve yatırımcıların devlet tarafından desteklenmesi amacıyla verilen belgedir.
YATIRIM TEŞVİK BELGESİ
2012/3305 Sayılı Karar Doğrultusunda
- Tasarrufların katma değeri yüksek yatırımlara yönlendirilmesi,
- Üretim ve istihdamın artırılması,
- Uluslararası rekabet gücünü artıracak ve araştırma-geliştirme içeriği yüksek bölgesel ve büyük ölçekli yatırımlar ile stratejik yatırımların özendirilmesi,
- Uluslararası doğrudan yatırımların artırılması,
- Bölgesel gelişmişlik farklılıklarının azaltılması,
- Kümelenme ve çevre korumaya yönelik yatırımlar ile
- Araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenmesine ilişkin usul ve esasları belirlenmesi hedeflenmektedir.
YATIRIM TEŞVİK BELGESİNİN
SAĞLADIĞI AVANTAJLAR
Teşvik Belgesi alınması sayesinde;
- İthalatta Gümrük Vergisi Muafiyeti,
- KDV İstisnası,
- Gelir Vergisi Stopajı Desteği,
- Gelir ve Kurumlar Vergisi İndirimleri,
- İşçi ve İşveren Bazında Sigorta Primi Desteği,
- KDV İadesi,
- Yatırım Yeri Tahsis Desteği,
- Yapı Harçları,
- Emlak ve Damga Vergisi Muafiyetinden
- Proje Bazlı Nakit Desteklerine kadar pek çok avantaj sunulmaktadır.
YATIRIM TEŞVİK BELGESİNDEN
KİMLER FAYDALANABİLİR?
- Gerçek kişiler,
- Adi ortaklıklar,
- Sermaye şirketleri,
- Kooperatifler,
- İş ortaklıkları,
- Kamu kurum ve kuruluşları,
- Kamu kuruluşu niteliğindeki meslek kuruluşları,
- Dernekler ve vakıflar,
- Yurt dışındaki yabancı şirketlerin Türkiye’deki şubeleri bu belgeden faydalanabilmektedir.
YATIRIM TEŞVİK BELGESİ
ÇEŞİTLERİ
15.06.2012 tarih ve 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren teşvik sistemi 4 farklı uygulamadan oluşmaktadır:
- Bölgesel Teşvik Uygulamaları
- Öncelikli Yatırımların Teşviki
- Stratejik Yatırımların Teşviki
- Genel Teşvik Uygulamaları
HIZLI İLETİŞİM
YENİLENEBİLİR
ENERJİ
Yenilenebilir enerji, sürekli yenilenen doğal süreçlerden üretilen enerjidir. Buna güneş ışığı, jeotermal ısı, rüzgar, gelgitler, su ve çeşitli biokütle biçimleri dâhildir. Bu enerji tüketilemez ve sürekli yenilenir. Yenilenebilir enerji, sürekli yenilenen ve hiç tükenmeyen doğal kaynaklar kullanılarak üretilir.
GÜNEŞ ve RÜZGAR
ENERJİSİNE YÖNELİK YATIRIM TEŞVİK
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine göre:
“24.02.2022 tarih ve 31760 sayılı resmi gazetede yayımlanan 5029 sayılı Bakanlar Kurulu Karar’ına istinaden lisanssız faaliyet kapsamında ve bağlantı anlaşmasındaki sözleşme gücü ile sınırlı olmak kaydıyla, güneş enerjisine dayalı elektrik üretim tesisi yatırımları ile rüzgâr enerjisine dayalı elektrik üretim tesisi yatırımları faiz/kar payı desteği sağlanmaksızın, 1 inci, 2 inci ve 3 üncü bölgelerde gerçekleştirilmeleri halinde 4 üncü bölgede uygulanan, 4 üncü, 5 inci ve 6 ncı bölgelerde gerçekleştirilmeleri halinde ise bulunduğu bölgede uygulanan bölgesel desteklerden yararlandırılacaktır.”
GES ve RES
YATIRIM TEŞVİK DESTEĞİNİN SAĞLADIĞI AYRICALIKLAR
Güneş Enerjisi yatırımları ve rüzgar enerjisi yatırımları yeni yapılan değişiklik ile birlikte yatırım yeri fark etmeksizin 4. bölge teşvikleri kapsamına alınmış ve kurumlar vergisi, SGK, KDV ve Gümrük Vergisi desteklerinden yararlanabilir duruma gelmiştir. Daha üst bölgelerdeki (5 ve 6. bölgeler) ise bulunduğu bölgenin teşviklerinden yararlanmaya ise devam edecektir. Yararlanmanın yapılabilmesi için alınacak makine– teçhizat için yerli üretim taahhütnamesi gereklidir.
GES Yatırım teşvik belgesi ve RES yatırım teşvik belgesi Sanayi Bakanlığından alınmaktadır.
Yatırım teşvik mevzuatında yapılan değişiklik ile;
“Güneş enerjisinden elektrik üretimi yatırımlarında; modernizasyon niteliğindeki yatırımlar, 240 KW altı kapasitedeki (çatı dâhil) yatırımlar.” yatırım teşvik belgesi dolayısıyla yatırım teşviklerinden yararlanamamaktadır.
- Buradan hareketle 240 KW ve üzerindeki güneş enerjisi elektrik üretimi yatırımları yatırım teşviklerinden yararlanabilecektir.
- Yatırım Teşvik Belgesi alınabilmesi için ise hangi ilde yatırım yapılacak ise o ildeki asgari yatırım tutarı şartının gerçekleştirilmesi gerekmektedir. 1 ile 2. bölge illeri için 3 milyon TL, 3, 4, 5 ile 6. bölgelerde yer alan iller için 1,5 milyon TL asgari yatırım şartı yer almaktadır.
BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMALARINDA SAĞLANAN DESTEK UNSURLARI
Destek Unsurları | BÖLGELER | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |||
KDV İstisnası | Var | Var | Var | Var | Var | Var | ||
Gümrük Vergisi Muafiyeti | Var | Var | Var | Var | Var | Var | ||
Vergi İndirimi | Yatırıma Katkı Oranı* (%) | OSB ve EB Dışı | 15 | 20 | 25 | 30 | 40 | 50 |
OSB ve EB İçi | 20 | 25 | 30 | 40 | 50 | 55 | ||
Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği | OSB ve EB Dışı | 2 yıl | 3 yıl | 5 yıl | 6 yıl | 7 yıl | 10 yıl | |
OSB ve EB İçi | 3 yıl | 5 yıl | 6 yıl | 7 yıl | 10 yıl | 12 yıl | ||
Yatırım Yeri Tahsisi | Var | Var | Var | Var | Var | Var | ||
Faiz ve Kar Payı Desteği | İç Kredi | – | – | 3 puan | 4 puan | 5 puan | 7 puan | |
Döviz / Dövize Endeksli Kredi | 1 puan | 1 puan | 2 puan | 2 puan | ||||
Sigorta Primi İşçi Hissesi Desteği | – | – | – | – | – | 10 yıl |
1.BÖLGE | 2.BÖLGE | 3.BÖLGE | 4.BÖLGE | 5.BÖLGE | 6.BÖLGE |
Ankara | Aydın | Adana | Afyonkarahisar | Bayburt | Adıyaman |
Antalya | Balıkesir | Burdur | Aksaray | Çankırı | Ağrı |
Bursa | Bilecik | Düzce | Amasya | Erzurum | Ardahan |
Eskişehir | Bolu | Gaziantep | Artvin | Giresun | Batman |
İstanbul | Çanakkale | Karaman | Bartın | Gümüşhane | Bingöl |
İzmir | Denizli | Kırıkkale | Çorum | Kahramanmaraş | Bitlis |
Kocaeli | Edirne | Kütahya | Elazığ | Kilis | Diyarbakır |
Muğla | Isparta | Mersin | Erzincan | Niğde | Hakkari |
Tekirdağ | Karabük | Samsun | Hatay | Ordu | Iğdır |
Kayseri | Trabzon | Kastamonu | Osmaniye | Kars | |
Kırklareli | Rize | Kırşehir | Sinop | Mardin | |
Konya | Uşak | Malatya | Tokat | Muş | |
Manisa | Zonguldak | Nevşehir | Tunceli | Siirt | |
Sakarya | Sivas | Yozgat | Şanlıurfa | ||
Yalova | Şırnak | ||||
Van | |||||
Bozcaada ve Gökçeada |
HIZLI İLETİŞİM
YATIRIMCILARDA OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER
SGK Borcu olmamalı
veya borcunu
yapılandırmış ve
aktif ödüyor olmalı.
Yatırım tutarı en az
1.500.000,00 TL
olmalı. (1 ile 2.
bölge illeri için
3.000.000,00 TL)
Yatırım Teşvik Belgesi
çıkarılmadan önce
yapılan hiçbir masraf
kalemi belge
istisnalarına dahil
edilemediğinden tüm
satın alma işlemleri
belge alımından sonra
yapılmalı.
Yatırım en az 240
KW ve üzeri
olmalı.
SUN DANIŞMANLIK TARAFINDAN VERİLEN HİZMETLER
1. SÜREÇ ANALİZİ
ÖN FİZİBİLİTE ÇALIŞMASININ YAPILMASI
- Yatırımın tutarının, sektörünün, sabit maliyet tutarı içerisinde yer alan; makine-ekipman, arsa ve inşaat maliyetlerinin, öngörülecek uygun istihdam sayısının, ilgili faiz desteğinin hesaplanarak yatırım analizinin yapılması.
- Yapılacak yatırımın bölge ve dünya kalkınma planlarına uygunluğu, yatırım ihtiyacının doğuş hiyerarşisi ve uygulanabilirliğini anlatan fizibilite raporunun hazırlanması
SOLAR ASİSTAN YAZILIMI İLE FİZİBİLİTE ÇALIŞMASININ YAPILMASI
- Elektrik tüketimi için Güneş Enerjisi Sisteminin (GES) ön maliyeti ve uygulanabilirliğinin analiz edilmesi.
- Tesisin elektrik tüketim verileri ve lokasyonu baz alınarak SolarAsistan yazılımıyla hesaplanıp ortalama tutarın analiz edilmesi.
2. TEKNİK SÜREÇ
ÇAĞRI MEKTUBUNUN ALINMASI
Çağrı mektubu alınması için tesisin kurulu olduğu yerdeki ilin elektrik dağıtım şirketine ilgili bilgi ve belgelerle başvuru yapması sağlanır.
Evraklar sunulduktan sonra dağıtım şirketinin uygunluk görüşü yazısı ile süreç ilerletilir. Tüm bu aşamaları yürüten Sun Danışmanlık çağrı mektubunun ivedilikle alınması için tüm süreçleri sorumluluk bilinciyle organize eder.
BAĞLANTI ANLAŞMASI VE TEK HAT ŞEMASI ÇÖZÜMÜ
6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu kapsamında, yeni bir tesis veya kullanım yerine yönelik elektrik enerjisi taleplerinde, dağıtım şirketleriyle tüketici arasında yapılan anlaşmanın organize edilmesi.
Elektrik sistemlerinin öz şekilde ifade edilmesini sağlayan bir plan olan tek hat şeması çözümü ile kurulan yapıdaki elektrik dağıtım sistemine ilişkin gerekli analizlerin yapılması ve uzman mühendis tarafından teknik proje çizimlerinin yapılarak müdahalelerin uygulanması.
3. İDARİ SÜREÇ
YATIRIM TEŞVİK BAŞVURUSU
Yatırım Teşvik Belgesi almak için Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına müracaat edilerek E-TUYS sistemi üzerinden yetkilendirme, başvurunun yürütülmesi, finansal kiralama işlemlerinin organize edilerek sistem girişlerinin yapılması.
Bakanlık incelemesinin ardından eksiksiz şekilde yapılan müracaat ile Yatırım Teşvik Belgesinin düzenlenmesi.
YATIRIM TEŞVİK REVİZE İŞLEMLERİ
Yatırım Teşvik Belgesi almak için Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına müracaat edilerek E-TUYS sistemi üzerinden yapılan müracaatın ilgili uzman ile takip edilmesi ve firma talebi ile revize işlemlerinin sistem açılışları ile organize edilmesi.
4. TEŞVİK KULLANDIRILMASI
YATIRIM TEŞVİK UNSURLARININ KULLANDIRILMASI
Yatırım Teşvik Belgesinin alınmasıyla elde edilen avantajların TMS – 20 standardı kapsamında devlet teşvikleri ile yardımlarının muhasebeleştirilmesi ve raporlanmasına odaklanarak teşvik ve yardımlardan sağlanan faydanın raporlanması.
TMS – 20 standardı kapsamında firmaya uygun teşvik sunum yönteminin seçilmesi.
Brüt yöntem seçildiyse harcanan ilişkili giderlerin ayrı hesaplarda, net yöntemde seçildiyse ilişkili giderleri azaltıcı bir unsur olarak, gider hesaplarıyla netleştirilmesi.